COVB

Actualitat/ Notícies

El Comitè de Medicaments de la Comissió Europea estudiarà l’article 106.1 del Reglament (UE) 2019/6 sobre medicaments veterinaris

25/02/2026

A instància de l’OCVE, el pròxim 3 de març de 2026, el Comitè de Medicaments Veterinaris, en el si de la Comissió Europea, analitzarà els problemes derivats de l’aplicació estricta de l’article 106.1 del Reglament (UE) 2019/6 sobre medicaments veterinaris, que estableix el principi general de prescripció d’acord amb les condicions del resum de característiques del producte (RCP).

Aquesta fita és fruit del treball desenvolupat durant els darrers mesos pel Consejo General de Colegios de la Profesión Veterinaria Española (CGCPVE), que ha impulsat la revisió d’aquest precepte per garantir que el seu compliment no comprometi el correcte exercici clínic ni la salut i el benestar animal.

UNA REIVINDICACIÓ PRIORITÀRIA A ESCALA EUROPEA

L’Organización Colegial Veterinaria Española (OCVE) ha promogut aquesta qüestió a nivell europeu a través de la Federation of Veterinarians of Europe (FVE), que ha adoptat formalment aquesta reivindicació com a prioritària dins la seva fulla de ruta.

La FVE ha fet públic un posicionament oficial i ha traslladat a les autoritats europees un informe científicotècnic que posa de manifest les dificultats que comporta l’aplicació estricta de l’article 106.1 en la pràctica clínica. En aquest document es defensa la necessitat de reconèixer el criteri clínic del veterinari i la possibilitat d’adaptar dosis, durades o vies d’administració quan estigui justificat científicament i en benefici de la salut animal i la salut pública .

Paral·lelament, la FVE ha sol·licitat als seus socis europeus que busquin el suport institucional de les autoritats nacionals, fet que ha contribuït a obrir una finestra d’oportunitat per a l’avaluació del cas en l’àmbit comunitari.

EL DOCUMENT TÈCNIC DEL CGCPVE: BASE DE L’INFORME EUROPEU

Des del CGCPVE s’ha elaborat un document tècnic, a través del Comitè Científic del Medicament Veterinari, que recull, ordena i completa els casos pràctics aportats per la professió veterinària espanyola sobre la inaplicabilitat de l’article 106.1 en determinades situacions clíniques.

Aquest treball inclou prop de 70 exemples pràctics de medicaments amb fitxes tècniques desactualitzades, en què l’aplicació literal del Reglament europeu dificulta o impedeix una adaptació terapèutica basada en l’evidència científica i en el judici professional del veterinari .

Aquest document constitueix la base principal de l’informe presentat per la FVE davant les institucions europees.

SUPORT INSTITUCIONAL DE L’AEMPS

En el marc d’aquest treball conjunt, s’ha rebut una carta de la Directora de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) donant suport a la reivindicació de la professió veterinària espanyola.

En aquesta comunicació s’assenyala textualment que:

“España ya vislumbró este serio problema durante el proceso de aprobación del mencionado reglamento oponiéndose al redactado del mismo ya que éramos conscientes de las dificultades que supondría para los clínicos”.

Aquest suport institucional reforça la posició de la professió davant les autoritats europees.

UNA OPORTUNITAT PER AVANÇAR EN LA FLEXIBILITAT DE LA PRESCRIPCIÓ VETERINÀRIA

El fet que el Comitè de Medicaments de la Comissió Europea estudiï formalment aquesta qüestió representa un pas rellevant. Per primera vegada en anys, s’obre la possibilitat real de revisar un article que condiciona l’exercici clínic veterinari i que pot afectar directament la salut i el benestar animal, així com la salut pública.

El treball conjunt i coordinat de la professió veterinària espanyola ha estat determinant per situar aquesta problemàtica a l’agenda europea.

Des del COVB continuarem informant de l’evolució d’aquest procés i de les decisions que es puguin adoptar en l’àmbit comunitari.

FVE on professional judgement of treatment Final

Antibiotics_R3 (1)

Other VMPs_R3 (1)

TABLAS_10_02_2026