COVB

Actualitat/ Notícies

Veterinaris catalans i la OCV reclamen la vacunació antiràbica obligatòria

26/09/2025

Catalunya i Galícia són les úniques comunitats autònomes de l’Estat on la vacunació contra la ràbia en gossos, gats i fures encara no és obligatòria. Tot i que la malaltia està erradicada aquí, els moviments creixents de persones i animals provinents de zones endèmiques ―com el nord d’Àfrica o alguns països de l’est d’Europa― mantenen un risc latent per a la salut pública.

Amb motiu del Dia Mundial contra la Ràbia (28 de setembre), el Consell de Col·legis Veterinaris de Catalunya (CCVC) ha tornat a demanar a la Generalitat que accel·leri el decret que fa anys s’està treballant i que encara no s’ha aprovat. Segons la presidenta del Consell, Verónica Araunabeña, la vacunació és «la manera més efectiva, fàcil i econòmica de prevenir la ràbia», una malaltia que, quan mostra símptomes, és pràcticament sempre mortal.

En un esmorzar amb mitjans de comunicació celebrat el 22 de setembre, experts de prestigi com Juan José Badiola (Universitat de Saragossa), Àlex Almuedo (Hospital Clínic – ISGlobal) i Rafael Serrano (Col·legi de Veterinaris de Melilla) van remarcar la necessitat d’establir una estratègia preventiva basada en la vacunació massiva. Segons Badiola, almenys un 70% de la població canina ha d’estar vacunada per aconseguir immunitat de grup. Almuedo va alertar que la globalització i el canvi climàtic ens exposen cada vegada més a zoonosis com la ràbia, i Serrano va recordar que els casos importats mostren la vulnerabilitat de qualsevol territori.

En la mateixa línia, la Organización Colegial Veterinaria (OCV) ha reclamat que la vacunació anual sigui obligatòria a tot l’Estat, sense excepcions territorials. La OCV assenyala que els sis casos detectats enguany (cinc a Melilla i un a Ceuta) i la mort d’un home a València després de ser mossegat per un gos a Etiòpia evidencien el perill real d’aquesta malaltia. També alerta del risc que suposen els gats incontrolats que arriben del nord d’Àfrica i que poden afegir-se a les colònies felines ja existents.

La ràbia continua sent una amenaça global: és present en més de 150 països i provoca almenys 70.000 morts cada any, el 40% de les quals en menors de 14 anys. L’OMS, la FAO, l’OIE i l’Aliança Global per al Control de la Ràbia mantenen l’objectiu comú d’eliminar totes les morts humanes per ràbia transmesa per gossos abans de 2030, en el marc de la campanya End Rabies Now.