COVB

Actualitat/ Notícies

Dos nous focus secundaris de PPA en senglar i actualització de la situació epidemiológica

14/01/2026

Per indicació del Servei de Sanitat Animal, compartim la nota del MAPA (12/01/2026) amb l’actualització de la situació epidemiològica de la pesta porcina africana (PPA) en senglars silvestres a Catalunya, que inclou la declaració de dos nous focus secundaris.

Segons la comunicació, es tracta d’un total de 13 animals trobats morts, tots ells ubicats dins la zona d’alt risc delimitada pel radi de 6 km al voltant dels casos inicials.

Amb aquesta actualització, a Catalunya s’acumulen 15 focus notificats fins ara (3 primaris i 12 secundaris), amb un total de 60 animals positius. Paral·lelament, s’han analitzat 622 animals amb resultat negatiu (300 capturats i 322 mostrejats per vigilància passiva).

MESURES EN CURS I ACTUACIONS DE CONTROL

El document destaca que continuen les tasques intensives de cerca de cadàvers i la preparació d’activitats de captura per reduir poblacions de senglar en zones de menor risc dins la zona infectada. També s’està reforçant l’aïllament i els tancaments, aprofitant infraestructures existents (carreteres i vies fèrries) i prioritzant el control de corredors de pas. En particular, es treballa en una segona barrera de contenció al voltant de Collserola (amb reforços a l’entorn d’AP7 i A2, i altres vies al nord).

Pel que fa a granges i altres establiments de porcí, els SVO mantenen els controls i la vigilància passiva reforçada en les 57 explotacions situades a la zona infectada, sense detectar simptomatologia ni lesions compatibles.

RECORDATORIS IMPORTANTS PER AL SECTOR

  • La PPA és una malaltia no zoonòtica: les persones no són susceptibles a la infecció ni per contacte amb animals ni per ingestió de productes derivats.
  • Cal extremar la bioseguretat a totes les explotacions de porcí i en el transport d’animals.
  • Es recorda l’obligació de comunicar qualsevol sospita als SVO (tant en senglar com en porcí domèstic) a tot el territori.

Descarregar PDF