Actualitat/ Notícies
Actualització de la PPA a Catalunya: nous casos en senglars i vigilància reforçada
09/04/2026
El Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) ha actualitzat la situació de la pesta porcina africana (PPA) a Catalunya, amb la notificació de dos nous focus que sumen un total d’11 nous casos en senglars trobats morts en el medi natural dins la zona restringida.
Amb aquesta actualització, el nombre total de focus detectats s’eleva a 44 (3 primaris i 41 secundaris), amb un total de 252 senglars positius distribuïts en 11 municipis, entre els quals Cerdanyola del Vallès, Sant Cugat del Vallès, Terrassa, Rubí, Sabadell o Barcelona, entre d’altres.
Cal destacar que s’ha detectat un primer cas al municipi del Papiol, fet que evidencia la necessitat de mantenir la vigilància activa.
Paral·lelament, s’han analitzat més de 3.100 animals amb resultat negatiu, tant en mostres de vigilància passiva com en animals capturats sense simptomatologia.
Mesures de control i situació actual
Les autoritats continuen desplegant actuacions intensives per contenir la malaltia:
- Cerca activa de cadàvers de senglars en el medi natural
- Reducció de la població de senglar mitjançant captures i control cinegètic
- Instal·lació i reforç de vallats i barreres en zones de risc
- Adaptació constant de les mesures segons l’evolució epidemiològica
Pel que fa a les explotacions porcines, es mantenen els controls de bioseguretat i la vigilància reforçada a les granges situades en zones restringides.
Actualment, no s’ha detectat cap cas positiu en porcí domèstic.
Recomanacions per al sector
Davant aquesta situació, es manté un alt nivell d’alerta i es recomana:
- Extremar les mesures de bioseguretat a les explotacions porcines
- Reforçar la vigilància passiva, tant en granges com en fauna salvatge
- Notificar immediatament qualsevol sospita als serveis veterinaris oficials
- Aplicar mesures de control en el transport i moviment d’animals
El MAPA recorda que la PPA no és una malaltia zoonòtica, i per tant no afecta les persones ni per contacte ni per consum de productes derivats.
Des del COVB es fa una crida a mantenir la màxima vigilància i rigor en l’aplicació de les mesures preventives per evitar la propagació de la malaltia.