Actualitat/ Notícies
El CCVC assumirà la gestió de les vacunes de vaques reproductores contra la Dermatosi Nodular Contagiosa a partir de l’1 de maig
02/05/2026
El Consell de Col·legis Veterinaris de Catalunya (CCVC) col·laborarà amb el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya (DARPA) en la nova fase de la campanya de vacunació contra la Dermatosi Nodular Contagiosa (DNC).
Després de la darrera reunió mantinguda amb la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia, s’ha acordat reestructurar l’operativa vinculada a la vacunació. A partir de l’1 de maig, el CCVC assumirà la coordinació de la gestió de les vacunes destinades a vaques reproductores. Aquesta gestió es canalitzarà cap als veterinaris de remugants a través dels quatre col·legis professionals catalans.
La mesura forma part del desplegament sanitari previst per mantenir una resposta coordinada davant la DNC i facilitar que els professionals veterinaris disposin d’un circuit clar per a la gestió de les dosis.
Balanç de les primeres campanyes de vacunació
Durant la reunió també s’ha valorat positivament el desenvolupament de les primeres campanyes de vacunació. Segons la informació compartida, s’han assolit cobertures molt altes a la Zona 2, considerada l’àrea de més risc real o amb presència de focus, i nivells elevats a la Zona 1, que inclou territoris sense focus confirmats però amb risc alt i finalitat preventiva.
Tot i aquests resultats, les autoritats sanitàries mantenen l’objectiu de reforçar la protecció de la cabanya bovina i garantir el compliment dels terminis previstos.
Terminis i restriccions de moviment
Els nous eixos operatius fixen dues dates clau:
- 1 de juny de 2026: data límit per completar les vacunacions del boví d’engreix a les zones d’ampliació territorial.
- 10 de juny de 2026: entrada en vigor de la prohibició de moviment per a qualsevol animal que no hagi estat degudament vacunat.
Aquest calendari busca consolidar la cobertura vacunal i reduir el risc de difusió de la malaltia en el marc de les actuacions de control establertes.
Revisió de l’estratègia en vedells i nous controls serològics
Davant l’aparició de nous casos a Itàlia, el Ministeri ha acordat revisar l’estratègia de vacunació en vedells d’entre 3 i 6 mesos. També s’ha proposat reprendre els controls serològics intensius durant l’estiu.
Per optimitzar recursos, aquests controls es faran mitjançant mostrejos conjunts de serologia i detecció de virus, amb una selecció més estratègica de les explotacions a testar.
Des del COVB es traslladarà als col·legiats i col·legiades qualsevol nova informació operativa que es confirmi a través dels canals oficials.